La Sèquia Vinyals té els seus orígens en les concessions atorgades pel Reial Patrimoni a Mateu Viñals de Flaçà per a l’aprofitament de les aigües del riu Ter. La primera, del 21 de maig de 1748, permetia usos industrials i regs propis, i la segona, el 15 d’abril de 1750, el reg d’altres terres.
Aquestes concessions es van mantenir sempre dins del patrimoni de la família Viñals de Flaçà. Actualment, aquest aprofitament, pertany a la Comunitat de Regants de la Sèquia Vinyals, que el van adquirir a José Luis Viñals i Gomes i Irene Gomes Barbosa, el 20 d’agost de 1981.
La Sèquia Vinyals és una autèntica obra mestra d’enginyeria, si tenim en compte l’època què va ser construïda. Suposa l’aprofitament hidràulic d’aigües publiques del riu Ter a Campdorà, amb la presa de derivació, el canal principal, els canals secundaris o regs mestres, les derivacions amb les seves obres de fàbrica, les comportes, les canonades, els grups d’elevació i altres accessoris.
La zona de regadiu de la Sèquia Vinyals està formada per unes 804 ha. aproximadament, de les quals se’n reguen 224 a Celrà, 305 a Bordils, 90 a Sant Joan de Mollet, 75 a Flaçà i 110 a Juià. Gràcies a la sèquia, aquesta zona de regadiu es una planúria plena de vida, amb extensions d’arbres fruiters, cereals, horta, pollancres, plataners i vivers de plantes de jardineria i ornamentació reconeguts internacionalment.
- President: Josep M. Martí i Tarré
- Secretari i Administrador: Jordi Barrera i Coll - Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. - 620.79.31.30